Skolebestyrelsens arbejde
Her kan du se referater fra skolebestyrelsens møder.
Referat af skolebestyrelsesmøder 2021-2025
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag d. 28. januar 2021 klokken 17.00 – 19.00
Lokale: Teams
Mødeleder: Niels Hjølund Pedersen
Referent: Martin Steno
Forplejning: Selvvalgt
Deltagere:
Julie Kock Clausen, Niels Hjølund Pedersen, Kasper Ulf, Maria Ersvær, Anders Bitch, Thomas Black-Petersen, Tina Svendsen, Marlene Hjerting, Birthe Pedersen, Bettina Kallenbach, Martin Steno, Sara Damnjanovic, Linea Black-Petersen, Anders Bitch, Birgitte Jepsen
Afbud:
Haris Bin Waris
1 Meddelelser
Formandskabet:
Skoleråd
Næstformanden har været til skolerådsmøde hvor Edda Heinskou, direktør for Center For Pædagogik (CUP) og Rasmus Mattern Nielsen, Centerchef for CUP. De talte om omstillingsprogrammet for det specialiserede område i LTK, og de talte med skolerådet om, hvad det betyder for de enkelte skoler. Derudover gennemgik de projektplanen, som skolebestyrelsen også har fået.
Skolerådet valgte at udnævne en repræsentant fra rådet, som skal deltage i referencegruppen for projektet.
Corona-guidelines
Skolerådet udtrykte nysgerrighed på hvordan forvaltningen er kommet frem til de konkrete Corona-guidelines som skolerne har ageret efter i løbet af det sidste år. Forvaltningen fortalte, at de står skarpt på de guidelines som sundhedsmyndighederne og KL sætter op for dem, og det vil de forsat gøre.
Trafik
Trafikken rundt om kommunens skoler er stadig udfordret mange steder. Dette mener skolerådet og forvaltningen, skyldes blandt andet den adfærd, som visse trafikanter udviser, når de færdes omkring skolerne. Derudover er de lokale trafikforhold, og manglende vejudstyr også noget som udfordrer trafikken. Derudover har forvaltningen ekstra fokus på de skoler hvor, der er byggeprojekter i gang eller på vej. Disse skoler vil forvaltningen besøge for sammen med skoleledelserne at være på forkant med de trafikale udfordringer der kan opstå, og heriblandt er også Engelsborgskolen. Formandskabet og skolens ledelse ønsker i februar at afholde et temamøde skolebestyrelsesmøde om trafiksituationen på Engelsborgskolen nu og særligt fremadrettet.
Skolebestyrelsesvalg 2022
Bestyrelsen er nysgerrige på om det næste skolebestyrelsesvalg i 2022 kommer til at foregå digitalt. Næstformanden tager spørgsmålet videre til skolerådet.
Der skulle være lokale erfaringer, da man til sidste skolebestyrelses valg havde digitale valg som et forsøg på udvalgte skoler.
Ledelse:
Midlertidig kapacitet status
Det går godt med musiklokalerne, det ser fint ud og forløber som aftalt.
I næste uge går de i gang med madkundskabslokalerne, hvilket er helt efter planen.
Rengøring nedlukning
Da der ikke har været behov for samme grad af rengøring fordi de fleste børn har været i hjemmeskole siden nytår, er der blevet gjort hovedrent på hele skolen i løbet af de sidste uger.
Inventar og maling udskoling
I udskolingen males der i alt 6 klasser og i alle fællesområdet, og inventaret opdateres. Skolen har investeret 400.000 kr. i projektet.
Ansættelse
Skolen har ansat ny pædagog, som skal understøtte de bredere børnefællesskaber, som det er beskrevet i programmet for omlægningen af det specialiserede område. Hun hedder Maria Vangmand, og den 1. februar bliver hendes første dag.
Elever:
Nødundervisning
Eleverne i udskolingen oplever at lærerne går det rigtigt godt, og at undervisningen fungerer godt. Lærerne har bl.a. justeret så lektiemængden passer bedre, og undervisningen er blevet mere aktiv.
7. årgang som har været sammen som klasser kortest tid, har desuden fået ekstra trivselslektier for som understøtter sammenholdet i klasserne.
Det er en problematik, at der er stor forskel på hvordan lærerne håndhæver kravet om webkameraet skal forblive tændt i undervisningen. Der er et klart elevønske om fokus på dette fremadrettet.
Medarbejdere:
Ingen meddelelser fra medarbejderne
2. Status værdigrundlag
Vi skal have drøftet og besluttet et afsæt for den fremadrettede proces i det videre arbejde med værdigrundlaget og den samlede personalegruppe inden sommerferien.
Det er blevet besluttet at det videre arbejde med skolens værdigrundlag fortsætter virtuelt. Det betyder i praksis, at det næste skridt er et virtuelt personalemøde for hele personalegruppen i Teams, idet et fælles møde på skolen ikke ser ud til at kunne realiseres før sommerferien. Første møde finder sted den 11. februar, og er med de medarbejdere, som var med til medarbejderfokusgruppen i foråret. De kommer til at fungerer som ambassadører for processen og de fire retninger.
Dernæst hele personalegruppen den 23. februar. Her skal medarbejderne stemme om de fire retninger, og dernæst kvalificering af to retninger med flest stemmer.
Efter personalemødet arbejdes der videre med at lave et udkast til teksten til den endelige retninger, eller det endelige værdigrundlag. Ledelsen og Kasper laver dernæst den endelige procesplan for udrulning og elevinddragelse samt en plan for bearbejdninger af skolens dokumenter.
3. Kort status trafik
Arbejdsgruppen for trafik har modtaget materiale i forbindelse om forespørgsel om aktindsigt. Materialet er meget omfangsrigt, og gruppen har derfor endnu ikke den nødvendige overblik. Der ønskes og indstilles til beslutning om et ekstraordinært bestyrelsesmøde i februar med dette punkt på dagsordenen.
Her mener gruppen at være i stand til at give bestyrelsen et overblik over situationen.
Kommentar fra bestyrelsen at det er vigtigt at sikre at udvalget bliver koblet til det temamøde, som skolerådet holder om trafik omkring kommunens skoler.
Andre kommuner har inddraget skolerne og eleverne ved at de skal regne på forskellige ting rundt om letbanebyggeriet f.eks. trafikscenarier. Kunne vi finde inspiration idet? Formanden undersøger nærmere.
4. Status aktuelle nedlukning
Punktet lægger op til en videns -og erfaringsudveksling omkring hvordan fjernundervisningen opleves og fungere ud fra forældre, lærer, pædagog, elev og ledelsesperspektiv.
Forældrene:
I indskolingen oplever vi at det fungerer godt, bl.a. i 1. klasserne fungerer det rigtigt godt.
I udskolingen fungerer den nye struktur godt., dog oplevere forældrene at børnene savner det praktiske musiske i dagligdagen.
Flere forældre oplever, at de har mindre dialog end normalt med lærerne. Der bliver spurgt til om skolen planlægger at gennemføre forældremøder eller skolehjem samtaler i nærmeste fremtid virtuelt? Flere forældre oplever at de mangler kontakten med lærerne og derved oplever de manglende føling med børnene.
Det blev vendt hvordan nogle klasser havde brugt kontaktforældrene aktivt i denne periode, mens andre kontaktforældre ikke var brugt.
Ledelse:
I indskolingen arbejdes der med at finde den rette balance mellem struktureret tid foran skærmen, og mindre faste tider med opgaver som kan laves på alle tidspunkter. Der er stor forskel på hvor lang tid det enkelte barn kan koncentrere sig, der er lige så stor forskel i klasserne, som der er forskel på årgangene.
Vi har kun fået positive ud meldinger i udskolingen, lærerne er blevet rigtig gode til at varetage den virtuelle undervisning.
For at skabe mere sammenhængskraft i personalegruppen, har vi lavet flere virtuelle rum, hvor vi kan mødes, og vi har indført personalebanko en gang om ugen.
Medarbejderne:
I 2. klasserne er det helt fantastik, hvad man kan få skabt i samarbejde med forældrene
Derudover så ser vi, at de børn der har det svært, også har det svært i hjemmeskolen. Enkelte børn som savner det sociale fællesskab, for de få elever, hvor det virkelig skaber udfordringer, at personalet tæt på, og forældrene inddrages.
Flere klasser har haft kontaktforældremøde i Teams, og det har været en god måde at komme tættere på hvorvidt, der er noget som ikke fungerer i hjemmeundervisningen.
Eleverne:
Eleverne oplever at der arbejdes med forskellige sociale aktiviteter.
5. Todelt skole
Det er besluttet at udskyde tidspunktet for en todeling af skolen fra skoleåret 2021/22 til skoleåret 2022/2023 grundet covid-19. For at sikre at der tid nok og mulighed for at mødes fysisk, når vi skal snakke om alle de processer, som den nye organisering kalder på.
Skolen mangler en afdelingsleder til udskolingen, så derfor har vi besluttet at fortsætte med planen om en organisatorisk to-deling af skolen fra 1. april 2021, hvor vi indsætter Martin som leder for 6-9. klasse og Tine indsættes som leder for 0. til 5. klasse. Dette betyder i praksis, at man som årgangsteam kan tilhøre 0.-5. klasse eller 6.-9. klasse. Og det første der kommer til at ske, er at begge afdelinger skal redefinere sig selv, vi starter med at se på hvordan skal vi lave afdelingsmøder i de to afdelinger. Det er en vigtig pointe at processen vil tage nogle år inden, alle medarbejdere er på plads i de to afdelinger.
Ledelsen vil så hurtigt som muligt søges en afdelingsleder med opgaven at understøtte de bredere børnefællesskaber. Med lidt held er den en stilling skolen har besat til den 1. maj 2021.
Bestyrelsen drøftede i mindre grupper – hvad er vigtigt set i et forældreperspektiv, når vi skal igennem denne proces, samt hvad kalder det på med afsæt i den nuværende struktur ifht fx
Skole/hjem samarbejde
Kontaktforældre
Klassedannelse
Lejrskole
Andet
Der er vedhæftet to bilag fra analyse af fordele og ulemper ved todelt skolestruktur udarbejdet af Oxford Research.
Emnerne blev diskuteret, og der kom disse opmærksomhedspunkter ud:
Hvordan passer en ny klassedannelse sammen med elever der skal begynde i 6. klasse, er de klar og modne til nye klasser her?
Er efter 6. klasse det rigtige tidspunkt at lave skiftet på?
Skal skolen fortsætte med at lave nye klasser i skiftet mellem de to afdelinger?
Positivt at der kommer et lærerskift mindre i løbet af skoletiden. Opmærksomhed på at flytte de gode overleveringsstrukturer til det nye skiftested.
Hvad betyder skiftet mellem 5. og 6. klasse for de pædagogskifter som ligger i de blivende strukturer ift. SFO og klub?
Kan man nå at tænke 4 årgange ind i de nye bygninger?
At sikre at de lærere der vil have behov for faglig efteruddannelse pga. den nye struktur understøttes i dette.
Hvordan passer kontaktforældre ind i den nye model?
Hvordan passer valgfag ind i den nye struktur?
Godt at der er mere end et helt skoleår til at forandringer implementeres.
God ledelsesstruktur som vil understøtte som bedre vil understøtte BKA i at kunne være der i byggeprocessen.
Opmærksomhed på at den yngste afdeling er en stor afdeling og derved en stor opgave.
Kunne en model med fokus på glidende overgang hvor ikke alle lærere skrifter på samme tid, være en god idé?
Kunne modellen være med at understøtte en sammenhængende progression i alle fag?
Kan der findes mere konkret data/forskning som kan underbygge beslutninger omkring todeling og i givet fald hvornår?
Det ville nok være smart at når man præsenterer den nye struktur for forældrene at man samtidig viser en evalueringsplan.
Bestyrelsen er enige om at punktet gentages fremadrettet for bedst at følge processen.
6. Eventuelt
Der blev spurgt ind til hvor Antimobbepolitiken er henne i medarbejderprocessen? Den skal vendes til næste MED møde den 19. marts.
Ros til dagsorden med uddybelser af de enkelte punkter.
Pointering af at der if. Forretningsorden skal være punkterne:
”Godkendelse af referat” og ”Godkendelse af dagsorden”
Da årets storforældremødet ser ud til ikke at kunne blive til et fysisk møde, skubbes det til den tid hvor det kan afholdes fysisk, et oplagt emne vil være Værdigrundlag.
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Torsdag d. 13. december 2021 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag d. 8. august 2022 klokken 17.00 – 18.00
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Tirsdag d. 27. september 2022 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Torsdag d. 24. november 2022 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Torsdag d. 13. december 2022 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag d. 23. januar 2023 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Tirsdag d. 28. marts 2023 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Onsdag d. 14. maj 2023 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag den 22. august 2023 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag den 18. september 2023 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Onsdag den 4. oktober 2023 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Torsdag den 1. februar 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Tirsdag den 23. april 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Torsdag den 16. maj 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag den 10. juni 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Tirsdag den 27. august 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Torsdag den 10. oktober 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag den 18. november 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Mandag den 17. december 2024 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen
Onsdag den 22. januar 2025 klokken 17.00 – 19.30
Skolebestyrelsen Engelsborgskolen (Bemærk ikke godkendt)
Tirsdag den 25. marts 2025 klokken 17.00 – 19.30
Lokale: Personalerum, administrationsbygningen 2. sal
Mødeleder: Kristina
Referent: Sas
Forplejning: Smørrebrød
Deltagere: Henrik Rømer, Morten Amstrup, Sasa, Birthe Jensen, Oliver Müller Resch (fraværende), Kristina Løndsmann, Marie Kofoed Kristensen, Lars Esben Brammer Boldt, Catharina Hagemann Debois, Tina Svendsen, Charlotte Nørgaard, Thomas Falk-Sørensen
1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt
2. Godkendelse af referat fra sidste møde
Charlotte Nørgaard er indtrædt istedet for Samila Pey
Referatet er godkendt
3. Meddelelser
Formand:
Intet nyt fra formanden.
Skoleledelse:
- Orientering af handleplan på baggrunde af DCUM´s tilbagemelding – HRØ
Den er næsten færdig. Vores elever er placeret højere en lands – og kommunegennnemsnittet. Vi ligger lavt ifbm larm. Denne udfordring skal både løses af personale og af elever. Når den er færdig vil vi præsentere den for bestyrelsen, og derefter på hjemmeside.
· Den første gode måned
Henrik er meget glad for at have startet på skolen. Der er en fantatisk stemning. Bygningerne er charmerende, personalet og børnene er fantastiske. Der er fundet en ny kontorleder, og denne person starter pr. 1. august. Efterfølgende vil vi slå en sekræterstilling op. Vi skal ansætte tre nye lærere.
· Indsatser kommende skole
Der skal arbejdes med begrebet: Proffesinel kapital . Klasserummet optimeres og dermed også en bedre trivsel. Kommunen har indgået aftale med Helle Plauborg, der vil facilitere et forløb med personalet.
-Elevrepræsentanter:
Ingen deltagelse fra elevrepræsentanter.
-Medarbejderrepræsentanter:
· Hvad er temperaturen blandt personalet?
Vi oplever der er en super god stemning. Personalet er glade for nye skoleleder og dennes tilgang. Kantaten (musikstykke skrevet for 80 år siden, til Engelsborgskolen) lærere og elever synger kantaten for 9. årgangs afslutning hvert år. Flere lærere er nu også med på kor.
· Er der noget Skolebestyrelsen kan hjælpe?
4.Principper
Har vi dem vi skal bruge, og ligger de rigtigt
Skolen har principper på skolens hjemmeside. Vi bør i de kommende år revidere skolens principper, da nogle af dem er gamle og trænger til et genbesøg. Vi aftalte at genbesøge ca. 2 principper pr. møde, startende august 2025. På næste møde fordeler vi / prioriterer vi hvilken principper vi arbejder med.
5.Mobilfri Baune
Her var der gode drøftelser, og alle var enige om, at der er en vis komplesitet i emnet. Klubleder udarbejder et nyt skriv på bagrund af personalets evaluering af mobilprincipperne. Der var i bestyrelsen opbakning til personalets anbefaling af nyt mobilprincip.
I brevet skal også nævnes forældreansvaret, i at styre / blokere for deres børn brug af mobilen i fritiden.
6.Forældrerolle
Hvad kan vi som forældre? Kan vi lave praktiske ting? Kan vi lave trivselsfremmende tiltag fx loppesalg? Forældre arrangerer hytteture, og hvad må det koste?
Hvad er loftet for at tage på tur, hvor en klasse, skal afsted uden lærere? Dette må forældrene selv tage ansvaret for.
Skolen har en lejrtur og en skolerejse (6. og 9. klasse)
Hytteture uden lærerdeltagelse, må afholdes i weekenden og ikke i skoletiden.
Der mangler et link til kontaktforældrefolder på hjemmeside. Der anbefales at lærerne gennemgår denne folder en gang om året, i starten af året. Dermed kommer der klarhed over hvad rollen er som kontaktforældre. Det foreslå at forældrene, i en arbejdsgruppe tager denne folder op til gennemsyn.
Der blev snakket om en kontaktforældrebank.
Morten Amstrup finder den, og sender den til bestyrelsen.
Skoleleder og en forældre sætter sig sammen og laver et loppemarked på skolen.
7. Legepladser
Ansøgning af fonde til legepladser. Christian Winther vil gerne lave ansøgninger til fonde. Skoleleder kontakter Christian, og bestyrelsen støtter op om ansøgningen.
8. AI
Begyndelse på en drøftelse af brugen af Chat som skole
Hvad siger undervisningsministeriet ?
Personalet fik sidste år et oplæg fra en forældre i AI. Derudover er der en smule indhold om dette under digital dannelse. Dette skal drøftes igen på et senere tidspunkt.
9. EVT.
Mad til sidste møde fra Bistrup.
10. Punkter til kommende møde
1.Skolecomputer i 6 klasse? Reservecomputer.
2.Sikker trafikvej.
3.Der ønskes en evaluering/feedback fra forældrene om de 2 årlige forældremøder. Er antallet og indholdet ok?
4. hvilke principper skal vi arbejde med fra august 2025 til juni 2026.
-
-