Skolekvalitet
Det er Engelsborgskolens mål, at dens elever og lærere bibringes og bevarer et nært tilhørsforhold til en skole, som har rod i tradition og fortid, som afspejler samtiden, men som til stadighed udvikler sig ved planer og visioner for fremtiden.
Den overordnede forudsætning for skolens arbejde er indeholdt i Folkeskolelovens formålsparagraf samt i de enkelte fags formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder.
Arbejdets kvalitet skal være bestemt ved:
- en atmosfære, der er præget af målrettet og engageret arbejde med at formidle og tilegne sig kundskaber og færdigheder, som fremmer og udvikler den enkelte elevs evner og personlighed.
- åbenhed og dialog i det daglige arbejde og samvær elever, lærere og pædagoger imellem samt mellem skole og hjem med henblik på at skabe et samarbejde, der er præget af fælles ansvar.
- et stimulerende, overskueligt, helhedspræget, trygt og glædesfyldt miljø med passende krav og udfordringer til den enkelte elev og til grupper af elever.
- bibringelse af værdier og holdninger, der medvirker til at gøre eleverne intellektuelt, emotionelt og socialt velfungerende.
- opdragelse af eleverne til at tage ansvar for sig selv og andre samt være i stand til at indgå i et forpligtende fællesskab, der bygger på samarbejde, tolerance og medbestemmelse.
- fælles bevidsthed om, at den enkelte elev gennem kreativt arbejde med sit selvudtryk bringes til erkendelse af selvværd og til oplevelsen af at være i balance og harmoni med sig selv.