1. Formålet med retningslinjerne på Engelsborgskolen:
• At opdage elever med ordblindhed så tidligt som muligt.
• At beskrive skolens indsats for at forebygge ordblindhed.
• At beskrive skolens indsats i forhold til elever med ordblindhed/i risiko for at udvikle
ordblindhed.
Hvad er ordblindhed?
Ordblindhed/dysleksi er markante vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lyd- princip.
Disse vanskeligheder fører til besvær med at tilegne sig hurtig og sikker ordafkodning, som
igen fører til begrænset læseforståelse. Det er ikke umuligt at lære det, men det er sværere
for den ordblinde elev end for andre.
Ordblindhed skyldes ikke generelle sproglige vanskeligheder, kognitive udfordringer i
tænkningen eller udfordringer i arbejdshukommelsen.
Centrale kendetegn:
• Mange læsefejl i modstrid med skriftens lydprincip.
• Vanskeligheder med at læse nye ord.
• Lavere læsehastighed end normen.
• Langvarige vanskeligheder med stavning.
• Vedvarende vanskeligheder trods systematisk undervisning i skriftens lydprincip.
Ordblindhed kan være arveligt.
Hvordan findes elever med ordblindhed?
• Via vores testprocedure gennem hele skoleforløbet opdages de fleste elever i risiko
for at udvikle ordblindhed samt elever med ordblindhed.
Enkelte elever vil vi ikke opdage via testning, da de er så dygtige til at kompensere for
ordblindheden med forholdsvis sikre stave- og læsestrategier, på et niveau, der ikke giver
mistanke om anledning til ordblindhed. Først når teksterne bliver mere omfattende og
udfordrende, vil vanskelighederne begynde at vise sig, typisk på udskolingsniveau eller på
gymnasieniveau.
2. Den nationale Ordblinderisikotest:
Ordblinderisikotesten er udarbejdet af Center for Læseforskning ved Københavns Universitet.
Formålet med Ordblinderisikotesten er at bidrage til en tidlig identifikation af elever, der har
forøget risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed). Man
kan forebygge og reducere sådanne vanskeligheder væsentligt gennem en forstærket tidlig
indsats. Derfor er det vigtigt allerede i indskolingen at forsøge at identificere de elever, der er
i størst risiko og således har brug for en forstærket tidlig indsats med mere opmærksomhed
og støtte i læseundervisningen. Testen kan tages i:
• slutningen af børnehaveklassen (eller begyndelsen af 1. klasse)
• midten af 1. klasse
• slutningen af 1. klasse
Det er kun læsevejledere på Engelsborgskolen, der må tage Ordblinderisikotesten.
Den nationale ordblindetest:
Undervisningsministeriet har i samarbejde med Socialstyrelsen, Center for Læseforskning på
Københavns Universitet og skoleforskningsprogrammet IUP ved Århus Universitet udviklet en
national ordblindetest – i det følgende blot benævnt Ordblindetesten. Testen kan afvikles fra
marts til og med juni i 3. - 9.kl., og som udgangspunkt skal testen kun afvikles én gang i
skoleforløbet.
Testen kan scores i rødt felt (ordblind), gult felt (fonologisk usikker) eller grønt felt (ikke
ordblind).
Det er kun læsevejledere på Engelsborgskolen, der må tage ordblindetesten.
Forældre har ret til, at barnet kan blive testet én gang med Ordblindetesten i 3. - 9. klasse
ved grundet bekymring.
Læsevejlederne informerer løbende skolens leder og Center for Uddannelse og Pædagogik
(Læsekonsulenten) om resultaterne af de ordblindetests, der gennemføres på skolen.
Hvordan forebygges ordblindhed for elever i risiko for at udvikle ordblindhed?
På baggrund af testresultater tilbydes supplerende undervisning for elever i risiko for at
udvikle ordblindhed i det omfang, der er timer til det (med afsæt i den kommunale
ressourcetildeling).
Testoversigt og indsatser på Engelsborgskolen:
Supplerende undervisning er kursusforløb på små hold af 8-10 ugers varighed, der varetages
af lærere tilknyttet Kompetencehuset. Der laves før-test og efter-test ved forløb, forældrene
orienteres og evalueringen arkiveres i klasseloggen på Intra.
3. Den supplerende undervisning i indskolingen betragtes som forebyggende.
I indskolingen er der tilknyttet en sporlærer til hvert spor (a, b, c, d og e), som varetager
testning på eget spor, og på baggrund af testresultater tilbydes supplerende undervisning på
små hold.
På mellemtrinnet og i udskolingen har vi ikke længere sporlærere, som følger a-e-sporet, men
Kompetencehuset tilbyder supplerende undervisning til ordblinde elever og elever i andre
skriftsproglige vanskeligheder.
Oversigt indsatser omkring læsning og ordblindhed på Engelsborgskolen
0-5 årgang |
Test |
Hvem |
Indsats (supplerende |
---|---|---|---|
0. klasse |
Sprogvurdering af alle Ordblinderisikotesten |
0. klasses lærer i |
|
Screening af |
Sporlærer |
I foråret 0. klasse tilbydes et |
|
Ordblinderisikotesten |
Læsevejleder |
||
1. klasse |
IL-basis i august. |
Sporlærer |
På baggrund i testresultater |
Ordlæseprøve 1 |
Sporlærer i samarbejde med læsevejleder |
||
Ordblinderisikotesten |
Læsevejleder |
||
2. klasse |
Læsemåler (individuel |
Sporlærer |
På baggrund af testresultat |
Nonords-diktat fra DVO i |
Sporlærer |
||
Obligatorisk national test i |
Dansklærer |
||
ST 2 (Staveprøve) |
Dansklærer |
||
3. klasse |
Sætningslæseprøve 2. |
Sporlærer tager testen. |
På baggrund af testresultat VAKS-kursus tilbydes i VAKS er et systematisk |
Staveprøve 2 (januar og |
Læsevejleder |
Supplerede undervisning |
|
4. klasse |
Læseprøve (SL40) |
Læsevejleder |
Supplerende undervisning i |
Obligatorisk national test i |
Dansklærer |
||
5. klasse |
ST5 (staveprøve) for alle |
Læsevejleder |
Supplerende undervisning i |
6-9 årgang |
Test |
Hvem |
Indsats (supplerende undervisning) |
---|---|---|---|
6. klasse |
Obligatorisk national test i |
Dansklærer |
Supplerende undervisning i |
7. klasse |
Staveprøve 4 |
Læsevejleder |
Supplerende undervisning |
Tekstforståelse Cloze |
Læsevejleder |
Supplerende undervisning |
|
8. klasse |
Obligatorisk nationale test i læsning for alle |
Læsevejleder |
Supplerende undervisning |
9. klasse |
Læsevejleder |
Supplerende undervisning (Prøveforberende opgaver) |
Elever, hvor der er mistanke om ordblindhed:
Selv med en systematisk og målrettet indsats vil der stadig være elever, der har en langsom
og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. De elever, hvor der er en
begrundet mistanke om ordblindhed, testes derfor med Ordblindetesten. Dette kan tidligst
ske i marts 3. klasse. Den nationale ordblindetest tages først i anvendelse, når der er foregået
et grundigt forarbejde, så Ordblindetesten vurderes ud fra et kvalificeret grundlag. Der
foretages en helhedsvurdering af barnet ud fra klassetest, individuel testning og samtale om
eleven med lærere og forældre.
Hvis eleven har familiemedlemmer, som er ordblinde, er der muligvis tale om en arvelig
familiemæssig disposition for ordblindhed. Dette underbygger behovet for at undersøge
eleven med Ordblindetesten.
Procedure for afvikling af og opfølgning på ordblindetesten (testperiode marts –juni i 3. -9.
klasse):
• I dialog med dansklæreren og hjemmet vurderes det, om ordblindetesten skal tages.
• Før testen tages, hjemsendes "Bemyndigelseserklæring" til forældre. Erklæringen
underskrives af forældre, før testen tages.
• Testresultatet formidles i forlængelse af testning via opringning.
• For elever, der er testet ordblinde udarbejdes en handleplan med særligt tilrettelagt
undervisning, og både resultat og handleplan overleveres ved et møde med forældre. Jvf. lov om skole/hjem-samarbejde i folkeskolen forventes et tæt opfølgende
samarbejde med forældre, og det aftales ved mødet, hvordan henholdsvis skole og
hjem støtter eleven.
• Ved individuelt skøn ansøges om plads i kommunens læseklassetilbud eller Mentorlight forløb i samarbejde med forældre.
• Den ordblinde elev indmeldes i "Nota" (et online bibliotek og videnscenter for
mennesker med syns- og læsehandicap).
• Eleven tilbydes kompenserende it-støtte, såfremt det vurderes, at eleven har
tilstrækkelige kognitive forudsætninger og er motiveret for at udnytte den
kompenserende it-støtte. Kompenserende it skal give den ordblinde elev bedre
deltagelsesmuligheder i alle fag.
• Der tilbydes forældrekursus i kompenserende it med henblik på at give forældre god
mulighed for at støtte barnet i hjemmet. Opbakning fra hjemmet er en forudsætning
for, at eleven får succes med den kompenserende it.
• Den ordblinde elev tilbydes at gå til prøve på særlige vilkår jvf. prøvebekendtgørelsens
§28, der har til formål at ligestille elever med psykiske, fysiske eller intellektuelle
funktionsnedsættelser med andre elever i prøvesituationen.
• Ved ordblindhed hos elever i udskolingen videregiver læsevejleder information om
funktionsnedsættelsen til Ungdomsuddannelsesvejleder i kommunen med henblik på,
at eleven i det videre forløb efter grundskolen kan få kompensation for
funktionsnedsættelsen.
Procedure for information om ordblindhed til klassens lærere og elever:
• Læsevejledere deltager i teammøder, hvor der gives information om ordblindhed, og
der gives anvisninger på, hvordan den ordblinde elev bedst muligt kan deltage i
almenundervisningen. Dette sikres ligeledes ved overgang mellem afdelingerne.
Klassens lærere indmeldes i Nota.
• Der tilbydes information om ordblindhed og vises video på YouTube om dette til
klassen.